تبلیغات
گالری بهترین عکسهای فیلم و سریال - چگونه از پوکی استخوان در سالمندان پیشگیری کنیم؟

آزادی بیان حق مسلم ماست

چگونه از پوکی استخوان در سالمندان پیشگیری کنیم؟

نویسنده :بابه ک
تاریخ:پنجشنبه 29 دی 1390-07:45 ق.ظ

چگونه از پوکی استخوان در سالمندان پیشگیری کنیم؟
 
تست سنجش تراکم بهترین چکاپ برای جلوگیری از پوکی استخوان در افراد مسن می باشد.
فرزانه صمدی در این باره می گوید: این بیماری علائم زیاد نداشته و تنها زمانی بروز می‌کند که استخوان‌ها به راحتی می‌شکنند در این زمان فرد متوجه می‌شود دچار پوکی استخوان شده به همین دلیل این بیماری به بیماری خاموش قرن معروف شده است.
.......
به ادامه ی مطلب برویید .....
چگونه از پوکی استخوان در سالمندان پیشگیری کنیم؟
 
تست سنجش تراکم بهترین چکاپ برای جلوگیری از پوکی استخوان در افراد مسن می باشد.
فرزانه صمدی در این باره می گوید: این بیماری علائم زیاد نداشته و تنها زمانی بروز می‌کند که استخوان‌ها به راحتی می‌شکنند در این زمان فرد متوجه می‌شود دچار پوکی استخوان شده به همین دلیل این بیماری به بیماری خاموش قرن معروف شده است.
وی افزود: اگر فعالیت بدنی وجود نداشته باشد یا غذاهای حاوی کلسیم کم مصرف شود به تدریج کلسیم بدن کم شده و استخوان‌ها شکننده می‌شود که به این حالت پوکی استخوان می‌گویند.
این متخصص زنان اطفال و پوست ادامه داد: کمر درد شدید در یک نقطه خاص، قوز کردن و کوتاه شدن قد از جمله علائم این بیماری به شمار می آید ولی از آنجایی که این موارد تدریجی بوده و چندان مشهود نیست، تشخیص به موقع آن دشوار می‌شود.
صمدی از عوامل مستعد کننده این بیماری به کاهش و از بین بردن فعالیت عضو به علت حرکات طولانی مدت، رژیم غذایی با کمبود مواد پروتئینی، دریافت ناکافی کلسیم، کاهش استروژن هورمون زنانه‌ای که از کاهش توده استخوانی جلوگیری می‌کند، اشاره کرد.
وی اذعان کرد: در زنان سابقه خانوادگی و وراثت، کوچکی استخوان‌ها و بعضی بیماری‌ها مانند تیروئید، ناراحتی‌های کلیه و برخی سرطان‌ها و در نهایت تجویز داروها به مدت طولانی باعث پوکی استخوان می‌شود.
وی همچنین گفت:جایگزین هورمون‌های زنانه در زنان یائسه می‌تواند مانع پوکی استخوان زودرس شود. زنان مسن و زنان یائسه، افراد کم تحرک، کسانی که غذای روزانه آنها لبنیات و مواد حاوی کلسیم کم است، افراد سیگاری و کسانی که الکل مصرف می‌کنند بیشتر در معرض پوکی استخوان قرار دارند.
وی اظهار کرد: این افراد باید نسبت به وضعیت جسمی خود حساسیت داشته باشند و پیگیر چکاپ‌های استخوانی خود باشند که از جمله این چکاپ ها می‌توان به دریافت تست سنجش تراکم استخوان اشاره کرد.
متخصص زنان اطفال و پوست با بیان اینکه ماده اصلی که سختی و شکل استخوان را به وجود می آورد کلسیم است، اظهار کرد: ذخیره شدن کلسیم در استخوان قبل از تولد آغاز می‌شود و تا سن ۳۰ سالگی ادامه دارد.
صمدی با بیان اینکه توده استخوان هر فرد معمولا در ۳۰ تا ۳۵ سالگی به بیشترین میزان خود می رسد، ادامه داد: پس از این سن کاهش توده استخوانی به صورت یک روند طبیعی آغاز می‌شود که معمولا ۳۰ درصد افرادی که به سن ۷۵ سالگی رسیده‌اند دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شدند.
وی با بیان اینکه با روش‌های ساده می‌توان خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش داد، تصریح کرد: با اطلاع از وضعیت استخوان‌ها به ویژه در زنان در دوران نزدیک به یائسگی به وسیله مشورت با پزشک، به کاربردن روش تشخیص مناسب و در صورت نیاز تجویز داروهای ویژه می توان از پیشرفت این بیماری و عوارض حاصل از آن پیشگیری کرد.
متخصص زنان، اطفال و پوست بیان کرد: افراد باید به میزان مناسب روز انه از کلسیم استفاده کنند تا دچار کمبود کلسیم نشوند چرا که این ذخیره سازی به ویژه در دوره‌های دوم و سوم زندگی بسیار با اهمیت است.
صمدی اظهار کرد: شیر منبع مناسبی برای کلسیم است که افزودن چای، پودر نسکافه، پودر کاکائو و قهوه به شیر از جذب کلسیم آن جلوگیری می‌کند.
وی افزایش استفاده مردم از موادی چون قهوه، دخانیات و مشروبات الکلی را از علل مهم بروز پوکی استخوان برشمرد.
متخصص زنان، اطفال و پوست با بیان اینکه نوشابه‌های گازدار جلوی جذب کلسیم را می‌گیرند، گفت: مصرف روزانه نیم لیتر شیر۵۰ درصد نیاز افراد بالغ به پروتئین و ۱۰۰ درصد نیاز افراد به کلسیم را برآورده می‌کند.
صمدی خاطرنشان کرد: به عنوان راهکار جدی سعی کنید شیر را از رژیم غذایی خود هرگز حذف نکنید و چنانچه قادر به نوشیدن آن نیستند حتی از مشتقات آن مثل ماست و دوغ استفاده کنید.



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo